Apa épít

Az alkotói munka egy kínkeserves folyamat és rengeteg szeméttel jár

Mi van a dobozban?

Ez a projekt egy kicsit kilóg a sorból, ugyanis nem a fiamnak készült hanem az egyik kolléga kérésére. Ennek ellenére fontosnak tartom megemlékezni róla a blogon, ugyanis itt ismerkedtem meg az Arduinoval.

A feladat amúgy nem volt túl bonyolult, mindösszesen 5 db hangfájlt kellett lejátszani, mindegyiket egy külön gombnyomásra. Tele van az internet ilyen jellegű leírásokkal, kis keresgéléssel könnyedén össze lehet szedni hozzá az alapvető ismereteket.

Na de mi is az az Arduino: Egy nyílt forráskódú - hívjuk így, hogy - prototípus platform (prototyping platform). Egy programozható mikrovezérlő családról beszélünk, amelyhez rengeteg plusz kiegészítőt (shield-et) csatlakoztathatunk. Jelen projekt keretein belül például egy kis mp3 lejátszót.

Többféle kezdő szettben is megvásárolható, így induláshoz rögtön kapunk néhány kiegészítőt. Csak néhány példa, a teljesség igénye nélkül: próbapanel, kábelek, nyomógombok, potméter, távirányító, analóg kar, néhány db led, egy csomó ellenállás, digitális kijelző stb...

Egy kezdő csomag, felszereltségtől függően olyan bruttó 15-30 000 ft között szokott mozogni. A shield-ek (pajzsok) árai többnyire néhány száztól néhány ezer forintig terjednek. A jelen projektben is használt DFPlayer mp3 lejátszó még ma is megúszható nagyjából 1 300 forintból. :)

A legtöbb kezdő csomagban egy Arduino UNO-t fogunk találni, ami egy kezdő igényeit tökéletesen kielégíti. Meghajthatjuk számítógépről is USB porton keresztül vagy 9V-os elemről. Két későbbi projektben powerbank-et használtam erre a célra de most, kezdőként és persze főleg a kevés hely miatt maradtam a legegyszerűbb megoldásnál, az elemnél.

A fejlesztő környezet teljesen ingyenes, leginkább a C nyelvre hasonlít, így aki kicsit is programozott ezen a nyelven, ki fogja ismerni magát benne.

Több fórumbejegyzésből szedtem össze a szükséges információkat, még végül elkészült a prototípus.

10-teszt-panel.jpg

Arduino Uno és egy mp3 shield

A végső hangfájlokat csak a legvégén kaptam meg, így a teszteléshez rögtönöznöm kellett néhány hangfájlt az internetről.

Mi mással is lehetne tesztelni egy hanglejátszó eszközt, ugye? :)

Megkaptam a fadobozt is, amelybe a fenti dolgokat kellett volna behelyezni. A kezdő csomagban lévő nyomógombok nem voltak igazán alkalmasak arra, hogy a dobozhoz rögzítsem őket, így vásároltam más típust. Szépen kimértük a furatok pozícióját amelyek méretét az új gombokhoz igazítottuk, majd alulról egy csavarral a dobozhoz fogattuk őket. Egyúttal előkészítettük a helyet a hangszórónak is. 

20-doboz-elokeszitve.jpg

Összeszereléshez előkészítve

A hangszórót rövidebb facsavarokkal, a tető aljára rögzítettük, így nem türemkedett ki a gombokon kívül semmi a dobozból.

30-hangszoro.jpg

Következtek a gombok, amelyek alul menetesek és jár hozzájuk egy-egy anya. Csak megfelelő furat kell nekik és kész is. Egyszerű és gyors megoldás.

40-gombok.jpg

Oké, nem tagadhatom le, a narancssárga bütykök azért eléggé hivalkodóak lettek. :D Szerencsére az esztétika most nem igazán volt szempont. Mindig lehet szebbet és jobbat csinálni, csak idő és pénz kell hozzá. Lehet venni gombot kétszáz meg akár több ezer forintért is. Itt most ennyi fért bele.

50-vegleges-kulso.jpg

Kissé ormótlanok, de akár vakon is ki lehet tapogatni őket

Nem kell hozzá túl éles látás, hogy feltűnjön, a próbapanel bizony nem fért volna bele a dobozba. Minél kisebbre kellett csinálni valahogy az összes kötést, így vásároltam egy úgynevezett próba nyáklapokat. Ez annyiban különbözik a fenti próba paneltől, hogy nem lehet csak úgy beledugdosni a kábeleket, itt már forrasztani kell.

60-uj-panel.jpg

Már leszabva a szükséges méret

Kezdetét vehette a "miniatürizálás". Jó alaposan lejegyzeteltem és körbefényképeztem a működő elektronikát nehogy valami mellémenjen majd.

70-miniaturizalas.jpg

Nem, azok nem akupunktúrás tűk, csak néhány ellenállás :)

A próba nyákot kétoldalú ragasztóval rögzítettük a tetőhöz, majd kezdődhetett a végleges összeszerelés. Muszáj volt mindent a helyére illeszteni, hogy a kábeleket a lehető legrövidebb, de azért még kezelhető méretűre tudjam majd szabni.

80-majdnem-kesz.jpg

Fogyókúrára kellett fogni próba panelt

És íme, a végtermék. Ha esetleg másnak is eszébe jut róla Mucsi Zoltán klasszikus villanyszerelős videója, abszolút megértem. :) Sajnos a zsugorcsövekből pont kifogytam de természetesen nem hagytam csupaszon a forrasztásokat. Ha nem is túl elegánsan de azért mikor már tényleg minden összeállt és működött, leszigeteltem őket.

90-minden-a-helyen.jpg

Átadás előtt forrasztásokat azért még leszigeteltem

A biztonság kedvéért leteszteltettem a dobozt egy szakértővel is. :) A végleges hangfájlokat később csak rá kellett másolni az mp3 lejátszóban lévő kis micro sd kártyára, addig viszont csak a teszt hangfájlokkal lehetett operálni. A tesztelő szerencsére nem panaszkodott. :)

 Végezetül két Arduino tutorial, ezekből raktam össze a saját projektet.

https://projecthub.arduino.cc/munir03125344286/e9627372-8199-4ab0-ae11-55570b77a175

https://www.electronics-lab.com/project/mp3-player-using-arduino-dfplayer-mini/

A bejegyzés trackback címe:

https://apaepit.blog.hu/api/trackback/id/tr4118059134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Apa épít

Gyerekkorom óta szerettem alkotni. A fiam születése után tértem vissza ismét a hobbimhoz. A blogon azokat a munkáimat szeretném bemutatni, melyeket kifejezetten a fiam kedvéért készítettem.

Friss topikok

HTML doboz

A sablonhoz felhasznált képeket a Freepik-ről töltöttem le.

Image by upklyak on Freepik

Image by Freepik

süti beállítások módosítása