Apa épít

Az alkotói munka egy kínkeserves folyamat és rengeteg szeméttel jár

Az erő velünk van, de még nem vagyunk igazi jedik!

Mivel ma már a csapból is Star Wars folyik valamilyen formában, gyakorlatilag elkerülhetetlen, hogy már nagyon fiatal korban beszippantsa az arra fogékonyakat. Külön köszönet a Lego-nak az ezerféle kapudrogért. :D

A fiam ki is találta, hogy az első iskolás farsangon Jedi szeretne lenni. Nyilván vehettünk volna egy műanyag fénykardot is valamelyik játékboltban, de hát abban mi a kihívás? A küldetés tehát adott volt: Építsünk saját fénykardot!

Elkezdtem keresgélni a neten és találtam egy megoldást, ami teljesen megvalósíthatónak tűnt. Érdemes végignézni, hogy lássátok, miből indultam ki és végül mi lett belőle :D plusz, mivel a videóban szépen elmagyarázzák az egyes lépéséket, én már csak utalni fogok rájuk.

Viszonylag egyszerű dizájn, otthon is megvalósítható (Hmmm...)

Sajnos nagyon hamar rá kellett jönnöm, hogy amit kint megvesz az ember a sarki boltban, azt itthon, kis hazánkban, főleg egy kisebb városban kissé körülményesebb beszerezni.

Amire szükségem volt: Fénykard elektronika, kék led, ellenállás, led lencse, 18650-es Li-ion akkumulátor, akku tartó, celofán, polikarbonát cső, alumínium csövek, alumínium ragasztó szalag, egy darab laposfejű csavar (led hűtéséhez), némi vezeték és egy nyomógomb. A teljes, végleges alkatrész lista a bejegyzés végén található.

Kezdjük rögtön az elektronikával. Annak ellenére, hogy a fenti videóban egy viszonylag egyszerű és relatíve olcsó fénykard dizájnról van szó, a felhasznált fénykard elektronika bizony a drágább fajtából való. Utánanéztem, akad-e olcsóbb variáció. Kiderült, hogy külön ipar épült ezeknek a gyártására, csak a pénztárcánk szab határt a lehetőségek terén.

Ha nem vagyunk a kész megoldások hívei, akár arduinóból is építhetünk magunknak ilyesmit:

https://www.instructables.com/Arduino-Based-Lightsaber-With-Light-and-Sound-Effe/

Kezdőként nekem valami nagyon egyszerű, kompakt dolog kellett, így esett a választás a Sabercore Viridian/Crimson Fusion elektronikára.

Igaz, hogy csak 1db ledet tud meghajtani, tehát le kell mondani a felvillanó fehér fényről mikor nekiütjük a pengét valaminek. A hangminták nem cserélhetőek, minden fixen be van égetve a panelbe, cserébe kétféle hanggyűjteményt kapunk. Az egyik klasszikus Jedi fénykardokhoz ajánlott (Viridian), a másik pedig Sith pengékhez (Crimson).

Etsy-n sikerült találnom egy példányt, le is rendeltem, majd vártam. Amerikából jött a cucc de meglepően gyorsan, úgy két hét alatt ideért. Fizettem még némi vámot, de mikor kibontottam a csomagot, az kárpótolt a fájdalomért. A kapcsolási rajzot rögtön sikerült is kibontás közben eltépnem. Nem mintha túl sok ész kellett volna összekötéshez, aki életében látott már áramkört, meg tudja csinálni.

10-kapcsolasi-rajz.jpg

A leírás alján található linkre ellátogatva jöttem rá, mennyire megszívattam magam. Ugyanezt az elektronikát árulták eleve olcsóbban, de most még ráadásul féláron is, ajándék akkuval. Na de ha már ennyire olcsó volt... Igen, persze, hogy rendeltem még egyet. ;)

Amíg úton volt az első csomag - megjegyzem, a másik hamarabb ideért és valamiért a vámon se akadt fenn -, igyekeztem beszerezni a ledet, kábeleket, nyomógombot, hangszórót. Ami közben megérkezett, azt azonnal ráaggattam szerencsétlen kis elektronikára. Ha szakmabeli lennél, inkább lapozz tovább, nem a te idegeidnek való az ilyen fajta sufni hack.

20-sufni-hack.jpg

Na, ezt ne csináld, ha lehet!

Ne aggódj, lesz még rosszabb mert még nyomógombom se volt, csak pár szál madzagom. :D Mindenesetre mikor elindult, nagy volt az öröm. Már látszott, hogy tart valamerre a projekt. :)

Hááát... végül is... működik...

Közben foglalkozni kellett magával a borítással is. A videóban minden csőméret colban volt megadva, ezeket először átváltottam milliméterbe, majd így kezdtem el alumínium és polikarbonát csöveket keresgélni.

Szerencsére a mi városunkban is akadt egy cég aki alumíniummal foglalkozik, úgyhogy szerencsét próbáltam és kaptam is náluk nagyjából megfelelő méretűeket.

Külön öröm volt, hogy meg tudtam venni náluk a kard tetejéhez szükséges alumínium ragasztószalagot, pedig arra számítottam, ez is egy problémás beszerzési tétel lesz.

30-csovek.jpg

Szegények még nem sejtik, hogy hamarosan darabokban végzik

A polikarbonáttal már nem jártam ilyen szerencsésen, netről kellett rendelnem, elég borsos postaköltséggel. Volt egy rendelési minimum is, de így akár kettő fénykard is kijöhetett belőle. Belegondolva, így három évvel később, talán össze is rakhatnám azt a másikat. :D

40-polikarbonat.jpg

Szép átlátszó és strapabíró. Ideális fénykard pengének.

A terv szerint a vékonyabb csőbe kellett volna relatíve pontosan illeszkednie a polikarbonát csőnek, majd ennek az egésznek szépen passzolnia a külső csőbe. Na, ebből gyakorlatilag semmi nem jött össze. :D A kisebb cső nagyon lötyögött a nagyban, a polikarbonát viszont egyáltalán nem ment bele a kisebb csőbe... Ajjj... Hiába mondta annak idején mindig a tanár, hogy egy mérés nem mérés, két mérés fél mérés, teljesen félrement a kisebbik belső átmérője.

El kellett kezdenem kicsit faragni az elképzelésekből. A kis belső csövet el is vetettem. Gondoltam majd itt-ott kilyuggatom a nagyot, ragasztok rá ezt-azt aztán milyen jól fog kinézni.

50-a-nagy-terv.jpg

Szakszerű műszaki rajz :P

Később azért picit azért komolyabban is kidolgoztam a dolgot.

60-meg-nagyobb-terv.jpg

Újabb gányolmány

Gépész fejjel gondolkodva elsődleges szempontom az volt, hogy minél szerelhetőbb (HA HA!) legyen a végtermék, ezért bevásároltam egy rakás csatlakozót, hogy csak a legszükségesebb dolgok legyenek fixen forrasztva. Befutott a nagyteljesítményű led is, ideje volt rendesen összedrótozni az elektronikát.

70-work-in-progress.jpg

Rendezett munkakörülmények

Siker! Minden működik!

Az elektronika készen állt végre, hogy belegyömöszöljük markolatba, csakhogy itt is akadtak még megoldandó problémák. Először is méretre vágtuk a markolatot és 45 fokban lecsaptuk az egyik végét. A kaland, vagy inkább vesszőfutás ezután kezdődött. 

80-femcso-meretre-vagva.jpg

A vastagabbik csőhöz természetesen a 25 milliméteres polikarbonát kissé vékony lett így, kellett valami köztes toldó a kettő közé. Elment rá vagy két hetem, nézegettem OBI-t, internetet meg amit lehetett de pont ilyen méretben nem találtam semmit.

Kezdtem feladni, mikor találtunk otthon olyan maradék PVC csövet ami legalább az alumíniumba rendesen illeszkedett. Nem éppen elegáns megoldás de a belső rész és a polikarbonát közötti hézagokat egyszerűen kiékeltük két darab, szintén ugyanabból a PVC darabból levágott csíkocskával. Itt azért hangsúlyoznám, hogy mindenből árminimumra törekedtem illetve kizárólag otthoni eszközökkel akartam megoldani az egészet. 

90-egy-cso-lett-a-vege.jpg

Egy kis sufni tuning segítségével teljesen stabilan sikerült rögzíteni a pengét

A lednél és a lencsénél ugyanaz a probléma merült fel mint a polikarbonátnál, túlságosan lötyögött volna a nagyobb csőben. A videóban egész szépen illeszkedett a kisebbikbe, de ez a mi verziónkból ugye kimaradt. Nálunk mindig akadtak kis műanyag dobozok, flakonok, üvegcsék. Sose gondoltam volna, de az egyik típus tökéletesen illeszkedett a markolatba. A tetejére könnyedén rögzíthettük a ledet a lencsével, a led hűtésére szolgáló csavar is szépen elfért benne. Elkészült az emitter. :)

100-emitter.jpg

Mikor évekig nem dobálod ki a kis műanyag üvegcséket, mert egyszer még biztos jók lesznek valamire... és tényleg! :D

Volt még ott ahonnan ez jött, gondoltam a másodikba beleteszem az elektronikát és akkor tuti nem fog fémhez érni. El se hittem, hogy valami ennyire jól összejöhet. :D

110-ujabb-zsakutca.jpg

Hihetetlen, de pont elfért benne az elektronika

Elkezdtük belepasszírozni a dolgokat a markolatba. Gyönyörűen illeszkedett a két kis műanyag henger az alumíniumba, csak éppen így a sok kábelnek és csatlakozónak nem maradt hely. :/

Újratervezés: Második henger kuka lett, kábeleket rövidebbre vágtam és bizony a csatlakozók nagy része is ment a levesbe. Ennyit a szerelhetőségről. A celofánt viszont legalább sikerült könnyen beletenni a polikarbonát csőbe. Ez ugye azért fontos, hogy szépen szétszórja majd benne a led fényét.

120-ossze-kene-rakni-mar.jpg

Nem, ez ide nem fog beférni!

Legalább a teteje viszonylag problémamentes volt... Ja nem. :D A ragasztószalag felhelyezése még gond nélkül ment (ez ugye visszaveri a markolatból érkező fényt), csakhogy a videóban említett kis lezáró akril bütyköt sehol sem találtam. Fontos lett volna az anyaga, mert egy speciális ragasztóval került volna rögzítésre a polikarbonáthoz, hogy semmiképpen se essen majd le. Végigjártam minden dekor és kézműves boltot a városban de kudarcba fulladt a küldetés. Interneten sem találtam semmit, még az AliExpress is cserben hagyott, egy filléres vackot meg nem állt szánékomban Amerikából megrendelni.

Kompromisszumként Aliról tudtam rendelni üveg bütyköt de ez nem félgömb alakú volt, hanem lapos, ráadásul nem is ért ide időben, úgyhogy a kard vége egy-két hétig csak így került lezárásra. :(

130-teteje.jpg

Ennek a végleges megoldására még sokat kellett várni

Mondanom sem kell, hogy mivel egy darab csőből lett a markolat, problémás lett a gomb behelyezése is a megfelelő pozícióba. Mire idáig eljutottunk, addigra tulajdonképpen már minden mindegy volt, úgyhogy nem esett nehezemre elengedni ezt az elképzelést sem. Most már csak az érdekelt, hogy egyszer legyen összerakva, működjön és majd meglátjuk, mit hoz a jövő.

140-igy-se-fert-be.jpg

Nem egészen ide lett tervezve a nyomógomb, de hát ki figyel oda?

Szintén nagyon problémás beszerzésnek gondoltam a markolat alsó végét lezáró megoldást, ennek ellenére az egyik csavarboltban találtam egy kis műanyag kupakot, fillérekért. Nagy mázli, hogy rögtön kettőt vettem mert picit azért csiszolni kellett és első körben meg is szaladt a szerszám, ahogy az ilyenkor lenni szokott. :D

160-finally.jpg

Hihetetlen, de végre egyben van!

Következett a főpróba. Szerintem legalább annyira örültem neki mint a gyerek, ha nem jobban, pedig minden szinten mérföldekre voltunk az eredeti elképzeléstől. :D

Gyakorlatilag semmi nem úgy alakult, ahogy terveztem, de működik!

Később egy barátom is alaposan letesztelte a hardvert. :) A fenti videón jobban látszik, de itt is tetten érhető, hogy a fényt fókuszáló lencse nem tökéletes, túl nagy szögben gyűjti össze a fényt, emiatt a kard közepénél egy kicsit gyengébb a fényerő.

Egy gyakorlott fénykardforgató kezében a mű

Na jó, én is kipróbáltam :)

Végezetül álljon itt egy alkatrészlista, 2019-es árakkal:

Alkatrész Ár Megjegyzés
Sabercore Viridian/Crimson elektronika 17 000 Ft Vámmal együtt került ennyibe de eleve túl drágán vettem.
Hangszóró (VISATON 2909) 1 500 Ft
Cree® XP-E LED csillag lapon, kék, 31lm, 130°, 350mA, LSC-B 2 790 Ft
Led lencse 676 Ft
Polikarbonát cső (1m) 4 330 Ft A minimum rendelési mennyiség 2m volt, ami így már 8,661.00 Ft-os kiadás, plusz a nagy méret miatti postaköltség. 10 000 felett volt a vége.
Ellenállás 100 Ft
Nyomógomb 400 Ft
Elemtartó 1 290 Ft
Vezetékezés 200 Ft
18650 Li akkumulátor 2 600 Ft
Li akkumulátor töltő (USB) 2 600 Ft
Lezáró üveg bütyök 100 Ft
Celofán 120 Ft
Alumínium ragasztószalag 700 Ft
Alumínium csövek 2 800 Ft Erre már nem emlékszem pontosan, de nagyságrendileg ennyibe kerülhettek
PVC cső ami passzol a vastagabb alimínium csőbe 0 Ft Csak azért 0 forint, mert akadt otthon valamelyik szekrényben.
Egy nagyobb darab, laposfejű csavar 0 Ft Szintén akadt a fiókban de amúgy pár tíz forint még ma is egy ilyen.
Műanyag lezáró kupak az aljára 180 Ft
Összesen: 38 386 Ft

 

Az egyéb kellékeket mint pl az FBS ragasztó vagy később az epoxi, nem számoltam hozzá. Ezek sem éppen olcsóak sajnos. :/

Összességében egyáltalán nem megvalósíthatatlan a projekt és nem is kerül vagyonokba, bár farsangi kellékként azért nyilván drága.

Ahogy raktuk össze a kardot, elkezdtem fantáziálni, hogy azért egy fénykard markolat mégiscsak esztergálva lenne az igazi, így az építéssel párhuzamosan elkezdtem rajzolgatni kicsit egy CAD programban. Végezetül íme néhány kezdetleges szárnypróbálgatás:

170-cad01.jpg

Első emitter terv

 

190-cad03.jpg

Igen, elég sokáig jutottam vele :)

200-cad04.jpg

Talán így jobban látszik a forma

180-cad02.jpg

Módosított emitter

Folyt. köv. ;)

A bejegyzés trackback címe:

https://apaepit.blog.hu/api/trackback/id/tr518059128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Apa épít

Gyerekkorom óta szerettem alkotni. A fiam születése után tértem vissza ismét a hobbimhoz. A blogon azokat a munkáimat szeretném bemutatni, melyeket kifejezetten a fiam kedvéért készítettem.

Friss topikok

HTML doboz

A sablonhoz felhasznált képeket a Freepik-ről töltöttem le.

Image by upklyak on Freepik

Image by Freepik

süti beállítások módosítása